Niemand durfde wat te zeggen, mensen bleven muisstil. Catharines Katje was aan het vertellen en dan hingen de mensen aan zijn lippen. Af en toe hoorde je een “oh” of een lachsalvo.  Katje vertelde de mooiste verhalen, soms spontaan in zijn winkel, maar meestal voor een publiek in zijn vertelhuis in Leeuwarden.

Verhalen doen het goed. Of het nu de sprookjes in onze kindertijd waren of een mooi verhaal van iemand tijdens een verjaardag of in de kroeg. De beste verhalen blijven hangen en leven vaak langer dan de bedenker ervan. Ook ik heb van die mooie verhalen, bijvoorbeeld over hoe ik ternauwernood een bomaanslag in Tel Aviv heb overleeft. Een mooi spannend, emotioneel verhaal om wellicht te vertellen aan de bar op de Hall of Frames of de Bold Optical Fair in september.

In iedereen zit een verhalenverteller. En iedere dag heb je weer de kans om een verhaal over te brengen. Zo ook in de winkel. Er wordt graag gesproken over de beleving in de winkel. Dit uit zich vaak in een prachtig interieur met mooie kleuren en materialen. Maar een prachtig interieur is niets als er geen goede verteller aan het woord is. Service is ook zo’n punt waar menig ondernemer veel om geeft. Maar service zonder goed verhaal is een dooddoener. Zou de service bij een theater voorstelling uitmuntend zijn, maar Jochem Meyer boeit niet, dan verlaten de mensen alsnog de zaal.

Bij de aanmeting van contactlenzen weet menigeen al een goed verhaal te vertellen. Is er een synergie tussen het verhaal en de beleving, dan zul je merken dat ook het resultaat van de aanmeting positief is. Dit is bijvoorbeeld heel goed merkbaar bij multifocale contactlenzen. De reden dat het succespercentage bij sommige aanpassers heel hoog is en bij anderen laag, ligt vaak aan het verhaal.

Bij de verkoop van brillen is soms helemaal geen verhaal nodig en bij andere zijn ze juist cruciaal. De grote merken verkopen zichzelf wel. Denk bijvoorbeeld bij witgoed aan Miele, er is geen betere. Een verkoopverhaal is eigenlijk overbodig. Hetzelfde geldt voor de grote brillenmerken: mensen komen erop binnen. Iemand wil een Chanel en jij hebt Chanel. De verkoop is eigenlijk al rond op het moment dat de klant nog moet binnenstappen (Lees ook de column: ”De stoep

Katje had samen met een compagnon een computerwinkel in Leeuwarden. Daar verkochten zij in de jaren ’90 2e hands computers en onderdelen. Computers die zij opkochten van bedrijven. Op het moment dat je daar een computer wilde kopen, dan werd gevraagd wat je er mee wilde doen. Er werd een PC bij gehaald en je kreeg het verhaal achter de PC te horen. “Deze was in gebruik bij de administratie van Friesland Coberco” aldus Katje en vervolgens werd er een monitor bij verkocht die afkomstig was van de lokale Philips scheermesjesfabriek. Deze verhalen in combinatie met service zorgden voor de immense populariteit van dat kleine winkeltje in Leeuwarden.

De maatregelen rond Corona / COVID-19 worden versoepeld, mensen komen eindelijk weer naar de winkel en juist nu is het nog belangrijker om direct de klant in te pakken met een mooi verhaal. Bij het binnenstappen, heeft de klant tenslotte al gekozen om bij jou die bril of lenzen te kopen.

Mooie verhalen hebben we in de optiek. Een voorbeeld zijn de verhalen achter ecologisch verantwoorde merken zoals Dick Moby en Sea2See waarbij materialen worden verzameld en gerecycled. Wordt het verhaal goed verteld, dan kan jouw klant ook vol trots een mooi verhaal vertellen over dat hun bril is gemaakt van de plastic soep. Zo leeft jouw winkel voort in het verhaal van jouw klant. Maar denk ook aan bijvoorbeeld houten brillen, zoals Monkey Glasses. Brillen gemaakt van hout en katoen met een focus op ‘zero-waste’, daar is zo veel over te vertellen: van beplanting tot productie aan toe, maar ook het vakmanschap die het vereist om de bril af te stellen. Maar denk ook aan zo’n mooi Nederlands merk als Helden. Gewoon bedacht aan de keukentafel en wat puur en oprecht is. Ook contactlenzen, vloeistoffen en zelfs oogdruppels hebben een verhaal. Vertel het en laat mensen nadenken.

Ken jij de verhalen achter de merken of producten niet goed, bel dan gerust de agent op en laat deze het verhaal vertellen. Vraag ook naar de anekdotes en maak er voor jezelf een mooi verhaal van. Deel het met je collega’s, zodat iedereen de verhalen kent en aan de klant kan overbrengen.

Zorg ervoor dat iedere klant, of deze nieuw of al langer bij je komt, met een mooi verhaal naar buiten gaat. Geheid dat het verhaal doorverteld wordt en jij nieuwe klanten krijgt. En op die manier groeit je klantenkring, je omzet en de glimlach op ieders gezicht.

Katje vertelde graag verhalen, je kon hem ook inhuren voor bijzondere gelegenheden, waarbij mensen een blijvende herinnering hielden. Zijn laatste verhaal vertelde hij op een bruiloft. Op de terugweg is hij verongelukt. Hij leeft nu verder in zijn eigen verhalen.

Iedereen houdt van een goed verhaal, ter inspiratie hierbij een verhaal van The Storyteller. Geniet ervan en vertel!

Geplaatst in eye@line magazine 4 2020

Op zoek naar een oogzorgspecialist?

Ben je op zoek naar een goede oogzorgspecialist in de buurt? Neem gerust eens contact op met één van onderstaande specialisten.

      Ook opgenomen worden in de lijst? Neem contact op met Anton Hofstede. Tel +31 (0)6 24 31 89 06 of stuur een e-mail naar: info@contactlenscontrole.nl

      Geef als eerste een reactie

      Geef een reactie

      Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.