Het coronavirus legt de samenleving plat. De overheid doet aan gecontroleerde verspreiding van het virus om zo de impact te kunnen beheersen. Wij als oogzorgprofessionals kunnen ook de impact beheersen. Er zijn al diverse bedrijven die geen afspraken meer inplannen en sommigen gaan zelfs dicht; de klant kan ze niet meer bereiken.

Het coronavirus kan zorgen voor omzetderving, maar het biedt ook kansen om nog nauwere banden aan te halen met je klanten. Dit doe je door de klant centraal te stellen, ook in deze tijden van crisis.

Informeer de klant over jullie maatregelen door een e-mail te sturen. Geef daarin uitleg over de openingstijden en welke diensten er nog beschikbaar zijn. Geef aan dat je telefonisch bereikbaar bent om vragen te beantwoorden. Technisch gezien hoef je hier niet eens meer voor op locatie te zijn. Doorschakelen van telefoon en zelfs vanaf huis je klantensysteem beheren behoort tot praktisch ieders mogelijkheid.

Biedt de mogelijkheid om telefonisch of per e-mail contactlenzen te bestellen, tijdelijk ook zonder controle. Het is verstandig om de verzendkosten voor je eigen rekening te nemen. Het voorkomt dat mensen in tijd van nood online contactlenzen gaan bestellen. En eenmaal een keer online bestelt, kan de oorzaak zijn dat jij je klant kwijt bent of dat er een stevige discussie over prijzen gaat ontstaan.

Ga de agenda alvast vullen door klanten actief op te bellen en afspraken in te plannen. Neem hiervoor de lijst met klanten die al geweest hadden moeten zijn, de mensen die voor nu zouden moeten komen, maar ook de lijst met klanten die in april moeten komen. Vraag meteen of ze nog producten nodig hebben en bestel deze. Stuur ze op of maak een afspraak voor afhalen. Door deze pro-actieve houding kun je ervoor zorgen dat je toekomstige omzet alvast is zeker gesteld. Neem ook contact op met mensen die nooit voor controle komen en vraag of je ze ergens mee van dienst kunt zijn. Laat zien dat je er voor hen bent.

Bereid ook de einde van de crisis voor. Stuur een bericht dat de openingstijden weer normaal zijn en dat alle dienstverlening weer als vanouds is. Maak meteen ook van de situatie gebruik om de brillen en zonnebrillen te promoten met een leuke aanbieding. Wellicht dat er met een lokale horecaondernemer een afspraak kan worden gemaakt: bij aanschaf van lenzen/bril een drankje voor 2 personen gratis. Want ook andere ondernemers hebben het zwaar en niet zo’n geoliede marketingsysteem als de gemiddelde opticien.

Graag wens ik iedereen heel veel succes in deze tijden van onzekerheid.

Column geschreven door: Anton Hofstede, 17 maart 2020

Op zoek naar een oogzorgspecialist?

Ben je op zoek naar een goede oogzorgspecialist in de buurt? Neem gerust eens contact op met één van onderstaande specialisten.

      Ook opgenomen worden in de lijst? Neem contact op met Anton Hofstede. Tel +31 (0)6 24 31 89 06 of stuur een e-mail naar: info@contactlenscontrole.nl

      Geef als eerste een reactie

      Geef een reactie

      Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.