Barstende hoofdpijn… zelf noemt ze het migraine en naar eigen zeggen last van de voorhoofdsholtes zijn de klachten die mijn nichtje van 14 heeft. Ze zit gemiddeld 10 uur per dag op haar mobiel te kijken of te werken achter een laptop. Natuurlijk heb ik, tijdens het kerstdiner, al over bijziendheid gesproken en uitgelegd wat er gebeurt met de ogen als deze zo intensief op korte afstand worden gebruikt. Uiteraard heb ik al geprobeerd uit te leggen dat ze meer naar buiten moet en ook meer in de verte moet kijken. Gelukkig voldoet ook deze puber aan het stereotype beeld: ja ja, rollende ogen en nee doen.

Op mijn verjaardag vertelde ze dat ze met de huisarts had gesproken en die gaat het meteen groots aanpakken met een doorverwijzing naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. U leest het goed: een röntgenfoto! Met een röntgenfoto kun je een hoop zien, zoals een onscherp beeld wanneer de voorhoofdsholte vol zit door een ontsteking. Kortom, een duur onderzoek om te zien of er snot zit of niet. Gezien de verschillende klachten was een MRI meer op zijn plaats geweest. Uiteraard ben ik opnieuw begonnen over een oogonderzoek en kreeg direct repliek: “ik kan goed zien!”. Enige tijd later kwam naar voren dat ze écht géén bril wil hebben, want ze heeft écht geen brillengezicht. Ineens klaarde haar gezicht op, toen ik aangaf dat de eerste keuze contactlenzen zouden zijn.

Toen ik vroeger nog in onze winkel in Leeuwarden werkte, heb ik wel eens gastlessen gegeven aan leerlingen van middelbare scholen op uitnodiging van docenten natuurkunde. Ik deed dat bij ons in de winkel. Een leuk uitstapje voor de leerlingen en ze zien ook meteen de natuurkundelessen in de praktijk. Resultaat was dat ik begroet werd op straat door deze groep én dat hun ouders naar de winkel toe kwamen voor een nieuwe bril of contactlenzen. Ideale marketingactie, die maar een paar dagdelen per jaar kostte. Al 20 jaar geef ik deze tip aan andere ondernemers en niemand die er wat mee doet: maak afspraken met scholen. Geef uitleg hoe docenten problemen met het zicht bij leerlingen kunnen herkennen, maak folders voor de ouders en plaats advertenties in een schoolkrant of nieuwsbrief. Als een kind zich niet goed kan concentreren en snel is afgeleid wordt er momenteel direct gedacht aan een stoornis met allemaal mooie afkortingen. De ogen worden vergeten! En dat komt enkel doordat wij als beroepsgroep ervoor hebben gezorgd dat we niet in de gedachte van docenten en huisartsen opkomen.

De OVN, ANVC, NUVO en fabrikanten kunnen nog zo veel materialen maken en (online) seminars geven maar als wij het niet naar buiten brengen, dan gebeurt er niets. Dan hebben de inspanningen van personen als Jan Roelof Polling en Eef van der Worp doen weinig zin. Wij hebben wel de kennis, maar zorgen er niet voor dat het onder het publiek bekend wordt.

Er zijn tal van mogelijkheden om het bijziendheidsbeest onder de aandacht te krijgen. Schrijf periodiek alle scholen aan, zorg dat de informatie onder het docententeam komt. Organiseer eens een zoommeting voor die docenten. Vraag of scholen er aandacht aan willen besteden in hun nieuwsbrieven aan ouders. Benader huisartsen. Het meest eenvoudige is nog wel om het met je klanten er over te hebben. Heeft jouw klant een zoon of dochter, geef dan aan wat er momenteel speelt en biedt een oogonderzoek aan. Sterker nog, je zou dit in een abonnementsvorm kunnen drukken. Maar wellicht ga ik dan voor sommigen een stapje te ver in mijn commercieel denken.

Mijn nichtje heeft ondertussen de röntgenfoto laten maken en de huisarts kon er niets mee. Er is nu een doorverwijzing naar de KNO-arts. Die zal een MRI/CT scan willen uitvoeren. Kortom voordat de uitslag er is, zijn we 3 maanden verder. Moeders wil daar graag op wachten. Eén telefoontje naar een goede optometrist in de buurt en ze heeft nog deze week de uitslag of er iets met de ogen aan de hand is wat alle klachten kan verklaren. Ik rol maar eens met mijn ogen en zucht diep.

Geplaatst in eye@line magazine nr 1 2021

Op zoek naar een oogzorgspecialist?

Ben je op zoek naar een goede oogzorgspecialist in de buurt? Neem gerust eens contact op met één van onderstaande specialisten.

      Ook opgenomen worden in de lijst? Neem contact op met Anton Hofstede. Tel +31 (0)6 24 31 89 06 of stuur een e-mail naar: info@contactlenscontrole.nl

      Geef als eerste een reactie

      Geef een reactie

      Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.